Čtvrtek, 20 listopadu, 2025
aktuálně

Rozjezd e-shopu potřebuje peníze. Ale kde je vzít?


Založit e-shop dnes zvládnete za pár hodin. Jenže pak přijde realita – potřebujete nakoupit zboží, zaplatit marketing, různé online nástroje, pokrýt logistiku. A najednou zjistíte, že bez počátečního kapitálu to prostě nejde. Pojďme se podívat na možnosti, které máte, když chcete rozjet nebo rozšířit online prodej.

Kolik peněz vlastně potřebujete

První věc, kterou musíte udělat? Sednout si a spočítat, kolik vás to bude stát. Ne jen tak od oka. Opravdu si to rozepište. Zboží na sklad, měsíční náklady na provoz webu, platební brána, účetní software…

Řekněme, že prodáváte oblečení. Počáteční nákup zboží vás vyjde třeba na 200.000 korun. K tomu marketing minimálně 30.000 korun měsíčně, pokud chcete, aby vás lidi vůbec našli. Skladové prostory, balicí materiál, doprava – další desítky tisíc.

Spousta začínajících podnikatelů si myslí, že stačí pár tisíc na rozjezd. Pak je realita zaskočí. Víte, co je nejhorší? Když máte super produkt, zákazníci ho chtějí, ale vy nemáte na doobjednání zboží. Nebo když nemůžete zaplatit reklamu právě v období, kdy by vám přinesla nejvíc zákazníků.

Myslete taky na to, že první měsíce nebudete v plusu. Vlastně klidně i první rok. To není pesimismus, to je normální vývoj většiny e-shopů. Takže kromě investic do rozjezdu potřebujete i rezervu na přežití období, kdy budete v mínusu.

Vlastní úspory nejsou vždycky řešení

Jasně, použít vlastní peníze je nejjednodušší. Nikomu nic nedlužíte, nikoho nepřesvědčujete o svém plánu. Ale… Opravdu je to vždycky nejlepší nápad?

Představte si, že dáte všechny úspory do e-shopu. Co když se něco pokazí? A ono se něco pokazí, to je jisté. Dodavatel vám nedodá zboží včas, největší zákazník nezaplatí fakturu nebo prostě přijde COVID a všechno je jinak.

Když použijete všechny své peníze, nemáte žádný finanční polštář. Jeden větší problém a jste nahraní. V podstatě riskujete úplně všechno. A pak ještě jedna věc – když dáte do podnikání vlastní peníze, často děláte emotivní rozhodnutí. Těžko se vám přiznává, že něco nefunguje, když jste do toho dali poslední úspory.

Banky a jejich podmínky

Bankovní úvěr je klasika. Přijdete, ukážete podnikatelský plán, a když se jim líbí, dostanete peníze. Teoreticky. V praxi to bývá složitější. Banky chtějí vidět historii, záruky, ručitele. Pro nový e-shop bez historie je to často nedostupné.

Ale zkusit to můžete. Připravte si pořádný byznys plán. Ne jen pár odrážek na papíře – opravdu propracovaný dokument s čísly, analýzou trhu, konkurencí. Ukažte, že víte, co děláte. Možná vás překvapí, že některé banky mají speciální programy pro začínající podnikatele. Úroky nejsou nejnižší, ale pořád lepší než nic.

Počítejte s tím, že vyřízení trvá týdny, někdy měsíce. A možná nakonec stejně nic nedostanete. Proto je dobré mít záložní plán.

Alternativní možnosti financování

Tady se dostáváme k zajímavějším možnostem, třeba crowdfunding. Představíte svůj nápad lidem a oni vám na něj přispějí. Funguje to ale hlavně pro unikátní produkty. Když chcete prodávat něco, co už existuje, těžko lidi nadchnete.

Pak jsou tu různé nebankovní společnosti. Ano, podnikatelský úvěr od nich může vyjít dráž než u banky, ale na druhou stranu ho často získáte rychleji a s menším papírováním. Pro někoho, kdo potřebuje peníze hned, na skvělou příležitost, to může být rozumná volba. Hlavně když víte, že peníze rychle zhodnotíte.

Zajímavá možnost je taky faktoring, kdy prodáte své pohledávky a dostanete peníze hned. Nebo můžete hledat tichého společníka. Někoho, kdo vám dá peníze výměnou za podíl na zisku, ale nebude vám kecat do podnikání.

Dotace a granty pro online podnikání

O dotacích se mluví hodně, ale získat je, to už je jiná káva. Přesto se vyplatí to zkusit. Existují programy na podporu digitalizace, na zaměstnávání lidí, na inovace. Některé jsou od státu, jiné od EU nebo krajů.

Největší problém? Administrativa. Připravte se na hory papírů, formulářů, reportů. A hlavně musíte peníze často nejdřív vydat a pak žádat o proplacení, takže stejně ten počáteční kapitál potřebujete. Ale když to vyjde, můžete získat statisíce, které nemusíte vracet.

Tip: Najděte si někoho, kdo to s dotacemi umí a má zkušenosti. Například konzultanta nebo agenturu. Stojí to sice peníze, ale výrazně zvýší vaše šance na úspěch. A ušetří vám spoustu nervů.

Jak nekrachovat hned v začátcích

Máte peníze? Super, ale teď přijde to nejtěžší – udržet je. Většina e-shopů zkrachuje ne proto, že by měly špatný produkt, ale proto, že špatně hospodaří s penězi.

Sledujte cashflow, a to každý den. Víte přesně, kolik peněz máte, kolik přijde, kolik musíte zaplatit? Pokud ne, máte problém. Nastavte si limity – kolik maximálně dáte měsíčně na marketing, kolik na nové zboží – a držte se jich, i když to bolí.

Další problém některých e-shopů je, že se pokoušejí růst moc rychle. Jsou e-shopy, které měly skvělý začátek, chtěly hned expandovat do celé Evropy a do roka skončily. Zkuste růst postupně, krok po kroku. Nejdřív ovládněte jeden trh, pak přidejte další.

A hlavně mějte rezervu. Vždycky. I když se daří, i když máte plný sklad objednávek. Protože v byznysu platí jedno pravidlo: Co se může pokazit, to se pokazí. Otázka není jestli, ale kdy. S rezervou to přežijete, bez ní ne.

Závěr

Sehnat peníze na e-shop není jednoduché, ale možnosti existují. Od vlastních úspor přes banky až po alternativní financování. Důležité je vybrat to, co sedí vašemu byznysu a situaci.

Pamatujte, že získat financování je jen začátek. Skutečná práce přijde potom – vybudovat fungující byznys, který peníze vydělává, ne jen utrácí. Ale když to uděláte správně, může z malého e-shopu vyrůst velký byznys. Jen to chce odvahu začít a disciplínu vytrvat.

Další články autora

Komentáře

Reklama

SEO článek

Nejnovější články